Saxofonist Jan Garbarek står i fremste rekke i historien om norsk jazz etter 1960. En viktig del av denne historien er hvordan Garbareks egen musikk utvikler seg etter at han utga sitt første album «Til Vigdis» i 1967.
De neste årene utviklet hans musikk seg gjennom en rekke stadier, og det med sjumilssteg, der han skiftet stilistisk uttrykk, fram til platene «Witchi-Tai-To» (1973) og «Belonging» (1974). Disse albumene definerte lyden av ny norsk jazz for det neste tiåret, minst.
Hva kjennetegner denne utviklingen? Hvordan skal vi forstå den? Hva forteller den om norsk jazz? Vi er så heldige at journalist og mye annet, Jan Omdahl, har sagt seg villig til å bidra med sin innsikt om denne perioden i Garbareks og den norske jazzens utvikling.
Omdahl har nylig skrevet en meget lesverdig bok om «Afric Pepperbird» (1970), utgitt på det da nyetablerte plateselskapet ECM.
I samtale med styremedlem Johan Hauknes vil Jan Omdahl fortelle om jazzen i denne perioden, med mange musikkeksempler.
Se detaljert program på:
https://nasjonaljazzscene.no/arrangement/oslo-jazz-circle-jan-garbareks-musikk-1968-1975/